Else Turunen Ajatuksia ja keskustelunavauksia arkipuuhista utopioihin.

Minä ja mun kaverit

Minä ja minun etuni, oman intressiryhmäni ja sukupolveni edut: saavutetut etuni, etujeni maksimointi, muiden etujen minimointi, tulevaisuuden aikuisten etujen mitätöinti. 

Maailmankuva, jossa ihminen on etujaan maksimoiva muille kateellinen kuluttaja ja kovan markkinatalouden aisaveturi on mennyttä maailmaa.

Pelkkästään taloutta ja luonnontiedettä painottava kulttuuri ei kerro mitään siitä, mikä on kaunista ja hyvää, oikeasti tavoittelemisen arvoista.

Nyt on aika vastuullisuudelle, jossa myös toinen - vaikkapa ihan tuntematon - ihminen ja tulevaisuus merkitsevät.

Viimeaikaisia poliittisia vääntöjä seuratessani mieleeni nousi Tears for Fearsin kappale Mad World (1).  Sitä kunnellessani päätin julistaa tapetilla oleviin aiheisiin mielestäni vastuulliset kannat:

  • Joskus on hyvä ajatella, miltä tuntuisi olla vähemmistöä edustavan ihmisen asemassa. Empatia esiin. Onko se nyt niin kamalaa jos vaikka kaksi homoa saisi sanoa toisilleen tahdon tai paperittomana Suomessa sairastuva pääsisi lääkäriin?
  • Eläkevaroja ei ole vastuullista sijoittaa riskibisneksiin tai konkurssipesiin. On ajateltava oman sukupolven lyhytaikaisia työpaikkoja pidemmälle. Mitä kestäviä duuneja keksittäisiin? :-)
  • Mehiläiset ovat mahtavia! Pölyttäjiä on suojeltava. Tulevat sukupolvetkin tarvitsevat ruokaa. Rypsisatojen pieneneminen siirryttäessä luomu- ja/tai syysviljelyyn ei ole kohtuuton uhraus.
  • Terveystekijät ovat tärkeämpiä kuin mukavuustekijät. Kukaan ei halua laittaa lastaan homepäiväkotiin tai -kouluun tai työskennellä siellä. Miksi sitten rakennamme mieluummin satojen miljoonien liikenneympyröitä ja jäähalleja? Remontit käyntiin ja väistötilat käyttöön. Esim. väliaikaisparakkiluokat ovat ihan oikeasti kelvollisia ja mukavia.
  • Potkua päästötalkoisiin! Kyllä nykylapsetkin haluavat sitä hyvinvointia tai edes elinkelpoisen planeetan. Sodat resursseista ovat heistä parasta tietokonepeleissä. 
  • Pääkaupunkiseudulla asuu lapsia, vanhuksia ja allergisia. Kymmenet tuhannet yhä lisääntyvät autot pakokaasuineen eivät ole vain "jonkun" ongelma vaan yhteinen ongelmamme. Tarvitaan kannustimia vähentää yksityisautoilua siellä missä oikeasti on vaihtoehtoja. Eikä esim. euron ruuhkamaksukaan (Tukholman taksa) keskituloisen taloutta kaataisi. Sitä paitsi pyöräily tai bussissa lukeminen on oikeasti kivaa!
  • Samaan ongelmaan sanottakoon, että verorahoja ei tule käyttää mukavuusautoilun lisäämiseen. Kaupungissa suuren osan matkoista voi tehdä julkisilla, pyörällä tai kävellen. Jokaista tietä tai taloa ei pidä rakentaa ajatuksella, että kaikille on turvattava autopaikka ja että kaikkien tulisi asunnon hinnassa näistä paikoista maksaa. (Sitä paitsi puolet helsinkiläistä ei omista autoa.) Satojen miljoonien tunnelit eivät sovi niukkuuden aikaan.
  • Ajattelu, että "kyllä nämä mineraalit kannattaa nyt kaivaa hinnalla millä hyvänsä, koska tulevat sukupolvet ne kuitenkin kaivavat" joutakoon egoistien romukoppaan. Tarvitaan sääntelyä ja tiukkaa valvontaa sekä kaivosvero, joka korvamerkitään osin kaivospaikkakunnan tulevaisuuden aikuisille.
  • Ympäristölle ja ihmisille haitalliset kemikaalit on kiellettävä, ainakin jos ne aiheuttavat kohtuutonta haittaa verrattuna saavutettuihin etuihin. Varpaat voivat hieman kastuakin mieluummin kuin että kengät on käsitelty myrkkycoktaililla. Emme kaipaa solumutaatioita ja haluamme kantaa huolta siittiöiden iskukyvystä!
Ajattelutapa, jossa vallitsee katteeton optimismi ja teknologiausko siihen, että asiat itsestään vain jotenkin järjestyvät, on kuin virtuaalinen kupla, joka lopulta uhkaa lässähtää, kun perusta murenee.

 

 

Tervetuloa vastuullisuuden aika!


(1) Nykynuorten suosikki Comeetta on äänittänyt Mad world -kappaleesta oman versionsa Järjetön maailma. Kuuntelemisen arvoinen: http://www.youtube.com/watch?v=G7RlgiLxLPI

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Janne Hilden
Käyttäjän mattiuuk kuva
Matti Uusi-Kokko

Autoiluun sen verran, että suurin osa suomalaisista asuu muualla, kuin pääkaupunkiseudulla. Pitää ajatella koko Suomen mittapuulla, ei aina vain kehä kolmosen sisäpintaa, kuten siellä asuvat yleensä tuppaavat erehdyspäissään tekemään. Harvaanasuttu Suomi on paikka, jossa auto yleensä on edellytys käydä töissä, kaupassa tai vaikka harrastuksissa. Se on ihan sama, jos pääkaupunkiseudulla kielletään yksityisautoilu, mutta täällä muualla siihen kohdistuva nykyisenkaltainen riisto pitää lopettaa.

Martti Matsola

Olen samaa mieltä, että verotuksen painopistettä kannattaisi muuttaa. Mikä olisi sinun ehdotuksesi Matti, mikä olisi parempi verotuksen kohde? Tai miten valtio säästäisi, että ei tarvitsisi verottaa niin rankasti?

Käyttäjän mattiuuk kuva
Matti Uusi-Kokko

Ajokilometreihin siirtyvä verotus. Eri alueilta ajetuilta kilometreiltä eri hinta. Taajamasta enemmän jne. Vaikea tosin seurata, en tue sitä että autoilijoita valvottaisiin GPS:llä isoveli-tyyliin.

Ja valtio voisi säästä monessakin asiassa, ei vähiten byrokratiassa ja suojatyöpaikoissa, mutten ne asiat ei nyt liity autoiluun.

Käyttäjän elseturunen kuva
Else Turunen

Hei Matti ja Martti! Tosiaan tekstini käsitteli vain Helsinkiä, alueita joilta on hyvät liikenneyhteydet. Toki täälläkin auton tarpeeseen vaikuttavat monet seikat (kuljetettavat tavarat, lapset, työmatkan laatu jne.) Siksi puhuin mukavuusajojen kohtuullistamisesta. Minusta autoilusta pitäisi voida puhua ilman että heti syytetään autoilun vastustajaksi kaikkialla ja kaikissa olosuhteissa. Mielestäni maaseudulla voitaisiin harkita autoveron laskua, kun vastaavasti täällä ruuhkamaksuja (korvamerkittynä joukkoliikenteen kehittämiseen). Lisäksi vähäpäästöisten autojen yleistymistä pitäisi pontevammin kannustaa. Samoin etätyötä ja kimppakyytejä. Työnantajat voisivat myös paremmin tukea pyöräilyä ja bussilippuja.

Martti Järvinen

Omasta puolestani asian sivusta ja aikaisempiin keskusteluihin liittyen, voin sanoa, että ei minulla oikeasti ole mitään nykyistä puolustuministeriä vastaan - olen vaan sitä mieltä, että virkaan pitää valita sellainen, joka on itse käynyt armeijan.

Tämä oli vähän asian vierestä, mutta joskus kuten kirjoitat pitää ajatella ME ennemminkin kuin minä. Ja näin minä ajattelenkin. ME tietenkin tarkoittaa Suomen kansaa eikä hyväveliverkostoa.

Kiitos kirjoituksestasi.

Seppo Honkamaa

Milloin hesalaiset vihreät, joiden osuus vihreistä on 95%, vaihtavat citymaasturinsa polkupyöriin? Sillon kun sukupuolineutraalitasa-arvoavioliitto on lainvoimainen.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen

"ei kerro mitään siitä, mikä on kaunista ja hyvää, oikeasti tavoittelemisen arvoista"

Onneksi meillä on Elsi Turunen, joka kertoo meille, mikä on "kaunista ja hyvää, oikeasti tavoittelemisen arvoista".

Oikeasti! (huom. s i n u l t a ei kysytä.)

Ja sokerina pohjalla tietysti:

"Ajattelutapa, jossa vallitsee katteeton optimismi ja teknologiausko siihen, että asiat itsestään vain jotenkin järjestyvät, on kuin virtuaalinen kupla, joka lopulta uhkaa lässähtää, kun perusta murenee."

Elsi Turusen viittaamaan "ajattelutapaan" sisältyy, on aina sisältynyt, että asiat e i v ä t itsestään jotenkin vain järjesty.

Tämän ajattelutavan perusta nimenomaan on se, että ihmiset vapaasti yhteistyössä toistensa kanssa parantavat omaa elämäänsä.

Ja valitettavasti - tai onneksi! - tähän maailmankuvaan ei kuulu, että elsi turuset kertoo meille muille:

"bussissa lukeminen on oikeasti kivaa!"

Elsi Turusesta voi olla bussissa lukeminen kivaa. Puhukoon omasta puolestaan.

Me muut päätämme omasta puolestamme. Mutta sitähän elsi turusten maailmankuva meille e i s a l l i.

Käyttäjän elseturunen kuva
Else Turunen

Mikä sinusta on hyvää ja tavoittelemisen arvoista?

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Helsingissä on nyt juuri muotiasiana pyöräily. Sitä pitää suosia ja sille pitää rakentaa omia teitä. Tämä on niin hyvää ja vihreää juuri nyt, että joka kirjoituksessa se pitää mainita.

Tämä kuvaa erinomaisesti vihreiden koostumusta sekä ajattelua. Helsingin vihreät ovat pääsääntöisesti alle 40-vuotiaita aikuisia ja vielä hyvin toimeentulevia. He työskentelevät julkisella sektorilla erilaisina tutkijoina yms. Hyvin harvan palkkapussi tulee kapitalistin kädestä.

Pyöräily on ihan ihqu ihanaa. Varsinkin talvipyöräily on laajojen massojen harrastamaa. Suuret ikäluokat alkavat olla eläkeiässä. Niinpä onkin mukava katsoa kuinka he ajavat sohjossa terveyskeskukseen fillareillaan. Näitä eläkeläisiä tulee koko ajan lisää ja paljon, mutta heistä ei vihreän tarvitse välittää, koska he eivät äänestä vihreitä.

Hieno vihreä tavoite on ilmainen joukkoliikenne ja pöyräteitä sekä kävelykatuja lisää. Ainoa pikku juttu on sanomatta: Mistä rahat?

ulf fallenius

Vihreiden ajatellumalli aivan katastroofi taloudelle.Kaikki rahaa tuottavat yksikköt pitäisi lopettaa vihreyden takia ja mitä jää jäljelle.Valtava elintaso romahdus missä hyvinvointi on täysin mennyttä.Vihreät veisi 50 luvulle koko Suomen.

Käyttäjän elseturunen kuva
Else Turunen

Maailma valitettavasti muuttuu ja ne alat mitkä tuottivat joskus eivät ole välttämättä tulevaisuuden aloja. Lisäksi ihmisten hyvinvointi on täysin riippuvaista luonnon ja planeetan tilasta.

Martti Matsola

Ihmisillä tuntuu olevan monesti piskuisen hukassa syy ja seuraus.

Talouden jo päättynyt alamäki alkoi tästä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lehman_Brothers

Ja sekään ei ollut syy. Siinä(kin) oli pitkä ketju monenlaisia verkostovaikutuksia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_effect

Yksi todellinen syy verotulojen vähenemiseen on tässä.
http://areena.yle.fi/tv/1785004

Millä nuokin rahat saadaan takaisin Suomeen? Tai vaikkapa se Suomelle laillisesti kuuluva osa yritysverotuloista.

Käyttäjän elseturunen kuva
Else Turunen

Hei! Nämä ovat poliittisia arvovalintoja ja toki taloudellisesti haastavina aikoina asioita pitää priorisoida. Hankkeissa pitäisi minusta aina huomioida myös ongelmien ja täten rahamenojen ennaltaehkäisy sekä vaihtoehtoiskustannukset. Ja myös se että esim. panostus hyötyliikuntaan (pyöräilyyn) on suhteessa muihin tapoihin edullista ja pienentää viiveellä terveysmenoja. Kannatan / vihreät kannattavat ruuhkamaksuja, joiden tuotolla rahoitetaan joukkoliikennettä. Ja nyt siis puhun edelleen (kanta) Helsingistä.
Ja lisäisin vielä, että totta kai vanhusten ja sairaiden pitää päästä liikkumaan. Hkl: n palvelulinjat ja taksit/palvelusetelit ovat erinomainen juttu. Sitäkin tärkeämpää on lähimmäisten apu. Miksei oman vaarin voisi kyyditä lääkäriin jos se vain on mahdollista?
Vihreät kannattavat lähipalveluja ja näkevät että ihmisoikeudet ja reilu kohtelu kuuluvat kaikille, oli sitten vanhus, lapsi, tai vähemmistön edustaja. Puolueohjelmassa ei ole mitätöity kenenkään etuja, kuten esim. silloin jos jokin puolue olisi välinpitämätön jonkin ikäryhmän asioiden tai tulevaisuuden elinolosuhteiden suhteen. (Tosin toivoisin ettei näin ole millään puolueella ja kyse on enemmän keinoista ja painotuksista, mutta en ole lukenut kaikkia ohjelmia.)

Toimituksen poiminnat

Sivut