Else Turunen Ajatuksia ja keskustelunavauksia arkipuuhista utopioihin.

Kansalaisaktivismi kunniaan

Mietityttääkö jokin asia lähiympäristössä? Haluaisitko olla aktiivinen? Listasin yhteystiedot esimerkkitapauksiin Helsingissä. Yrittänyttä kun ei laiteta ja joukkovoimaakin voi kerätä.

Aktiivinen voit olla myös tekemällä mielipidekirjoituksia, osallistumalla adresseihin, verkkokeskusteluihin, järjestötoimintaan tai politiikkaan. Kaupunginosayhdistysten kautta voit olla perillä ajankohtaisista asioista ja mukana vaikuttamassa oman alueesi suunnitelmiin.

Ajoissa toimiminen parantaa onnistumismahdollisuuksia. Esimerkiksi Helsingin Kaupunkisuunnitteluvirastolla on Laituri-niminen toimipiste, jossa kaavoituksen, rakentamisen ja liikenteen suunnitelmiin ja kehityshankkeisiin voi käydä tutustumassa. Laituri sijaitsee Kampin vanhan linja-autoaseman rakennuksessa (Mauno Koiviston aukio 1). Joistakin suunnitteluhankkeista käydään keskustelua myös kaupunkisuunnitteluviraston verkkosivuilla, Ksv-Forumissa

Oikeusministeriön uudessa Otakantaa.fi -palvelussa voit kertoa mielipiteesi valtakunnan asioihin. Aloiteosio, missä voit tehdä ja kannattaa aloitteita, valmistuu loppuvuodesta.

Muutama esimerkki:

Tarvitsemme bussipysäkin

Ota yhteyttä Kaupunkisuunnitteluvirastoon ja perustele toiveenne: Markku Granholm puh. 31037121 tai oman alueesi liikennesuunnittelija: http://ksv.hel.fi/fi/fi/suunnittelijat-alueittain. Kannattaa myös kilauttaa Helsingin seudun liikenteeseen. Siellä tällaisista asioista vastaa joukkoliikennesuunnitteluosasto. Osaston johtaja Vs. Arttu Kuukankorpi puh. 47664350.

STOP - kaahareihin malttia

Liikennemerkkiä tai hidastustöyssyä toivoessasi ota yhteyttä Kaupunkisuunnitteluvirastoon oman alueesi liikennesuunnittelijaan. Tiedoksi kuitenkin, että hidastetöyssyt ovat hyvin kalliita. Yhteystiedot internetissä: http://ksv.hel.fi/fi/fi/suunnittelijat-alueittain

Haluan roska-astian / portaisiin liuskat / skeittipuistoon rampin / leikkipuistoon penkin

Tiedustele mahdollisuutta Rakennusvirastosta. Katu- ja puisto-osaston asiakaspalvelussa voi tehdä myös aloitteita, puh. 31039000.

Tämän sivuston kautta voit antaa palautetta, joka välitetään oikealle taholle: www.hel.fi/palvelukartta

 

Mitä muita vaikuttamistapoja tai esimerkkitapauksia sinulle tulee mieleen?

 

--

Seuraa minua Twitterissä? @ElseTurunen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Negatiivisena esimerkkinä tulee mieleen valtiolliskunnallinen yhteishanke Pisara-rata, joka etenee nyt muun muassa uskon voimalla:
"Onko tuleva, 750 miljoonan euron Pisara-rata ratkaisu rautatieverkkomme suurimpaan sumppuun? Uskon vakaasti siihen."
http://www.lvm.fi/web/fi/puheet/puhe/-/view/4131342

Hanketta on perusteltu muun muassa paikkansapitämättömin junamäärin (maksimimäärä junia tunnissa vuonna 2015 42 kappaletta, kun junia parhaimmillaan on jo nyt 59 tunnissa).
http://www.prorautatie.net/PISARA-esitys%20-%20pro... (s. 8 – 10)
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/9...

Lisäksi suunnittelua vaivaa vaihtoehdottomuus:
”Yleissuunnitelma on myös puutteellinen. Yleissuunnitelmassa on ratalain 12 §:n mukaan esitettävä tutkitut vaihtoehdot. Yleissuunnitelmassa ei ole käsitelty eikä esitetty todellisia vaihtoehtoja, vaikka sellaisia tietojemme mukaan on laadittu. Nyt esitetyt vaihtoehdot koskevat vain saman, yhden Pisara-rataan päätyneen suunnitelman yksityiskohtia. Nykytilaa parantava 0-vaihtoehto on käsittelemättömänä vain ohitettu. Vaikutusarviointia ei ole tehty vertaamalla Pisaran vaikutuksia junaliikenteen nykytilaan ja sen luonnolliseen ja suurelta osin jo päätettyyn kehittämiseen. Samoin on ohitettu Pasilaan päättyvän lähiliikenteen 0+vaihtoehto. Suunnittelun olisi tullut olla perusteellisempaa ja vaihtoehtojen tutkimiseen olisi tullut panostaa metropolialueen kokonaisuuden tarpeiden vaatimalla tavalla.”
http://www.rotary1420pasila.n-serv.kotisivut.com/s...
http://www.rautatiematkustajat.fi/Hesari20_04_2011...

Kulttuuriero Ruotsiin verrattuna onkin ilmeinen ja meidän vahingoksi:
"Om det uppkommer andra intressanta och relevanta alternativ under utredningens gång utreds de inom ramen för åtgärdsvalsstudien. Utredningen om de olika alternativen genomförs i samarbete med Trafikverket, kommunerna i Stockholm Nordost och övriga intressenter.”
http://sll.se/Handlingar/Trafikn%C3%A4mnden/2012/j...

Kiva on toki päättää oman bussipysäkin sijainnista, mutta hyvä olisi päästä vaikuttamaan myös isompien toimijoiden temmeltämiseen kuten nyt vaikkapa tuossa Talvivaaran kaivossotkussa on havaittu.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/
http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/...

Lassi Nokelainen

Ottaisitko selvää miten saisin jokaiseen kuntaan kunnallispankin jottei valtiovelan tarvitse kasvaa ja ei tarvitsisi leikata, Espooseen takaisin kunnallisen sähkölaitoksen koska kaikilla muillakin suurilla kunnilla on, Suomelle itsenäisyyden takaisin, Suomeen perustulon jotta byrokratiasta voitaisiin karsia menoja, sitä voisi yksinkertaistaa ja jotta työttömyystukikuilut häviäisivät, miten saisi kannabiksen lailliseksi, urheilijoille ammattinimikkeen jotta eivät olisi muihin työntekijöihin nähden eriarvoisia, myös seksityöläisille samasta syystä ammattinimike ja turvalliset toimipaikat??

Oletko ylipäätään ottanut selvää mistä viimeaikoina kansalaisaktivistit ovat olleet huolissaan?

Virallisia teitä kokeillaan kokoajan mutta ne sivutetaan syistä tai toisista. Taloutta tarkasti ennustavia ja vaihtoehtomalleja kutsutaan foliohatuiksi tai epäuskottaviksi asiantuntijoiksi - ihmisten oikeuksien ajajia kutsutaan vapaamielisiksi - ja muita joko kommareiksi tai hipeiksi joiden utopioilla ei ole jalansijaa.

Kyse ei ole siitä mihin ottaa yhteyttä vaan se miten yhteyshenkilö ottaa asian vakavasti.

Tässä on mielestäni hyvä blogi siitä mikä nykyaktivismissa ja kansalaisaktiivisuudessa mättää: http://draamaretki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/124331...

Käyttäjän elseturunen kuva
Else Turunen

Lassi ja Kalevi, tässä jutussa oli tarkoitus kannustaa aktiivisuuteen oman lähiympäristön osalta. Isot asiat vaativat toki keskustelua ja niihin voi ja kannattaakin ottaa kantaa, jos osaa perustella mielipiteensä.
Pisara-radassa on kyse siitä, että pääkaupunkiseudun väestömäärä on lisääntymässä seuraavina vuosikymmeninä 400-600 000, tuo 400 000 oli muistaakseni vuoden 2030 arvio. Näiden ihmisten täytyy jotenkin liikkua ja se edellyttää järkevää kaupunki- ja liikennesuunnittelua. Käytännössä yhä useampien kannattaa käyttää raideliikennettä keskustaan. Tämä on myös vakava ilmanlaatu- ja hiilidioksidipäästökysymys. Jo nykyasukasmäärällä ilmanlaatu on Helsingissä paikoin hälyyttävän huono.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllä se Pisarakin on kohtalaisen lähiympäristöä varsin monelle. Lähempänä oikeaa kysymyksenasettelua sitä paitsi on ”Meillä on raideliikennettä koskeva ongelma, millaisia vaihtoehtoja sen ratkaisemiseksi on” eikä ”Pisara-radassa on kyse jne.”. Voipi tulla rahallisia säästöjä, jos ajattelutapaa vähän entraa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/
http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/...

Käyttäjän elseturunen kuva
Else Turunen

Hei Kalevi! En ehdi nyt perehtyä linkkeihisi (yritän tehdä sen joku päivä). Ymmärrän että ratahankkeet ovat kalliita. Niin ovat myös tiehankkeet, ja runsas yksityisautoilu tulevalla asukasmäärällä on mahdottomuus. Ainakaan jos ei kannusteta pontevasti päästöttömiin sähköautoihin ja rakenneta pari tuhannen miljoonan tunnelia keskustan läpi. Silti tieturvallisuus jäisi ongelmaksi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #5

Ei noissa tiehankkeita halutakaan edistää, vaan verovarojen mahdollisimman tehokasta käyttöä (jolloin saattaisi rahaa piisata muihinkin raideliikennehankkeisiin ).
http://www.rautatiematkustajat.fi/Ruralia.pdf

Terveisin kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Sivut